Monday, March 3, 2014

Annyeonghaseyo!


Assalamualaikum...




Annyeonghasipnika! Jeoneun Ana imnida. Jeoneun Malaysia saram imnida. Jeoneun hapsaeng imnida. Kamsahamnida~~~

Hah apa maksudnya?

Selamat sejahtera. Saya Ana. Saya orang Malaysia. Saya seorang pelajar. Terima kasih.




Untuk semester ni aku ambil 3 jam kredit untuk foreign languages. Foreign languages memang wajib untuk Bac. Environmental Management. So that, I choose Korean Languages. The others ada yang ambil Mandarin, France etc. But i choose Korean. 



Kenapa saya ambil korean?

Sesetengah mungkin akan fikir 'berguna ke ambil korean ni?'. Hermm what do u think? Is it worthless? I don't think so. Ini kan ilmu. Belajar apa pun berguna. Yang penting macam mana ilmu tu di gunakan dan dipraktikkan. Even ada basic korean japan mandarin france tapi tak tahu tak digunakan, cuma atas kertas je, that is worthless. Tetap tak jadi added value untuk minta kerja nanti. Mana tahu aku dapat kerja dengan company korea. Kan?


Belajar pun kena ada minat. Belajar bahasa kalau tak minat you'll get sick! Seriously. Sama la macam belajar bahasa inggeris kan. Belajar grammar dari sekolah rendah sampai universiti pun tak pas pas lagi. Itu aku la, orang lain tak kot. Bosan kan. Bahasa lagilah bosan kalau tak minat. Sebab kau kena belajar menulis mengeja menyebut macam tadika. Belajar vokal wovel macam sekolah rendah. Kalau tak enjoy kelas tu macam mana nak hadap semua ni kan. So, minat tu kena mendalam, baru gigih nak belajar. 


Meh aku tunjuk Son Sae Nim (cikgu)

 
LEE JUNG LIM son sae nim. Purely korean. Cantik macam Kim Ha Neul. Masa 1st kelas aku tengok je dia tak berkelip. Apa dia cakap pun tak peduli sangat masa tu. Comel sangat son saen nim cakap. Lembut, sopan, betul-betul orang korea ni~~~ ^.^
Kadang-kadang juga aku macam terleka sikit. Feeling yang aku tengah belajar kat korea. Air cond kat kelas pun sejuk lain macam. Bila tengok son sae nim pula aku rasa macam tengah tengok korean drama. Haha punyalah berangan dalam kelas. Lepas tu mengeja gagap gagak. Huh! I need to practice!



Biasanya lepas kelas aku akan ajar kawan-kawan yang lain belajar korean. Kitorang tukar-tukar belajar. Ada yang ajar mandarin Ni hao, ada yang ajar france bonjour. Seronok tau dapat belajar macam-macam bahasa ni. Yang penting janganlah kedekut ilmu ye. Kita guna sama-sama. Tapi paling penting aku cakap korea memang comel gila. (Hahaha angkat bakul kejap..aduhh berat juga bakul ni!)



Sebenarnya aku ada tanam cita-cita nak exchange student ke korea. Hari tu ada usha-usha university yang collaborate untuk exchange student, one of it is Yonsei University. Aku tengok ada course yang aku minat nak ambil. Kat Fakulti aku tak ada course ni, climate change. Last week Dr. Rosli ada cakap yang tak semua negara ada tawarkan course climate change. So, aku rasa macam motivated nak belajar pasal climate. Memandangkan cuaca kat Malaysia ni pun dah berubah-ubah, sejuk tak terhingga dan panas mencanak-canak. Harap ada la peluang untuk belajar ke negara orang walaupun inggeris saya ni tak seberapa. -.-







Hah sebab tu lah belajar korea!
Yonsei University in my dream tonight.

 
I'll take the picture in front of statue of underwood!







-xoxo-

 








No comments: