Monday, March 10, 2014

Kalau Cinta Tak Perlu Terhegeh-hegeh


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera..


Hai. Topik kali ni tentang cinta. Tahu. Tak pernah-pernah pula aku cerita pasal cinta. Orang tengok aku tak bercinta tapi sebenarnya aku pun bercinta juga. Tapi cinta aku hanya pada yang sayang dan kasih sepenuh hati pada aku. Cinta aku pada Tuhanku, ALLAH. Cinta aku pada mama dan ayahku. Cintaku pada keluarga dan sahabatku. Mudah. 


Sebab cinta pada mereka tak akan pudar. Begitu juga cinta mereka pada aku tak akan pudar. Bertekak salah faham itu norma kehidupan. Hari ni gaduh esok baik semula. Bak-kata pepatah air dicincang takkan putus. Tak kira dalam adik-beradik, dalam keluarga atau berkawan sekalipun, kalau dah hari-hari tengok muka yang sama, nak lari mana lagi. Masam muka esok-esok senyum sampai telinga. Terasa hati pun cepat baiknya. Sebab dalam hubungan tu ada rasa cinta yang betul-betul ikhlas dan jujur. 


Cinta antara lelaki dan perempuan memang manis. Rasa bahagia setiap hari. Berangan pun yang indah-indah je. Naluri untuk disayangi tu kan lumrah. Lebih-lebih lagi perempuan. Kalau lelaki puji sikit mulalah kembang 45 inci. Kalau lelaki ayat sikit je mulalah perasan lelaki tu suka kita. Faham. Sebab aku pun perempuan kan. Dalam hubungan ni kenalah balance. Dua-dua memberi dan menerima. Jangan sebelah pihak je terima yang sebelah lagi jenuh la nak memberi.



Bagi aku dalam percintaan tak perlu wujud insan yang terhegeh-hegeh. Lebih-lebih lagi perempuan. Come on girls. Jual mahal sikit ok. Lelaki biasanya cool je. Perempuan ni ha yang masalah sikit. Bukan apa naluri perempuan ni senipis kulit bawang. Kalau dah letak harapan tinggi menggunung, nanti kecewa pun tinggi menggununglah. Perempuan kecewa emo dia lain macam. Tambah lagi dengan bulan naik. Mak aiiih silap hari bulan kawan sebelah bilik pun kena tempik. 





Please be cool ok. Aku tahu kau berusaha untuk hubungan tu. Aku salute usaha tu. Tapi aku rasa kalau dah jadi suami isteri berbaloilah juga usaha macam-macam. Ni takat baru pakwe makwe sehari dua..hemm fikir 49 juta kali. Cinta ni memang buta sampai nasihat kawan pun kadang-kadang kau rasa tak berguna. Haha. Kawan-kawan pun kadang-kadang protective terlebih. Aku ingat lagi dulu aku tak suka kawan aku couple dengan budak yang dia kenal kat FB. Tup tup berkekalan sampai sekarang. Dengar cerita dah masuk meminang dah pun. Alhamdulillah... 



Kadang-kadang orang terhegeh ni tak payah cakap dari mulut pun kita dah tahu. Kita tengok gelagat da aksi dia. Zaman sekarang lagi advance dengan adanya media sosial. Tak payah tanya tuan punya badan, kita dah dapat tahu yang dia tengah konflik dengan pakwe makwe. Siapa suruh post. Kau post aku baca. haha. Aku tak suka pun ambil tahu hal orang. Lagi-lagi bab macam ni. Tapi kalau dah depan mata aku layankan aje.



Aku banyak belajar dari orang-orang sekeliling. Ada orang, bila dia nampak hubungan tu makin pudar, dia let go. Bila pakwe dia buat hal, dia let go. Bila pakwe dia kawin dengan orang lain, dia let go. Nampak mudah kan? Sebab diorang tak letak harapan tinggi kat hubungan tu. Dan bagi diorang lelaki bukan satu. Just move on.



-xoxo-






No comments: