Thursday, June 16, 2011

Lesen Memandu Dan Bantal Busuk



Assalamualaikum dan salam sejahtera semua

 
Hari ini merupakan salah satu hari yang paling bermakna dalam hidup saya. Mesti tertanya-tanya kan apa yang sejarah sangat dengan 16 Jun 2011 ni. Ok nak ceritalah ni. Hari ni kan saya dengan rasminya lulus ujian memandu. Alhamdulillah syukur kepada Allah akhirnya doa saya untuk berjaya dalam ujian memandu kereta dimakbulkan oleh-Nya. Syukur sangat-sangat sampai nak cium JPJ yang kacak tu. Alah sebenarnya tak kacak mana pun tapi sebab mood saya bahagia saya kira dia kacaklah.


Lulus !


Setelah 2 kali gagal berturut-turut dalam parking, kali yang ke-3 saya berjaya melepasi rintangan bukit dan penjuru-penjuru yang sangat puaka tu. Bagi saya puaka la, mungkin bagi korang biasa-biasa saja kan. ‘See the leg’ lah. Haha memang la puaka sebab kaki saya bukan sampai sangat pun kat clutch tu. Terpaksa guna 2 bantal untuk capai kaki kat pedal clutch. Gemuruh jiwa tak payah cakaplah, dup dap dup dap je. Tapi bila dah pegang kereta baru boleh cool. 



Saya rasa pengalaman saya mengambil lesen kereta berbeza dengan orang lain. Iyalah setiap orang kan berbeza contohnya dari segi kemampuan, kebolehan dan kekuatan. Apa yang bezanya ialah saya tetap setia membawa bantal-bantal yang berjasa tu ketika ujian memandu. Orang lain mungkin bawa bantal juga tapi mesti satu je kan. Mesti bantal yang empat segi tu kan. Ok ni bukan entri tentang bantal, jangan keliru hehee. Saya bawa 2 buah bantal ye, bukan bantal sofa tu tapi bantal tidur. Peduli apa kan asalkan saya lulus ni. Memang kena bahan dan mendapat perhatian ramai. Hishh saya tak boleh elak untuk terus dapat perhatian ni hahaa. Bangga ^_^



Kakak kat ofis metro tu cakap saya macam budak yang lari dari rumah. Haha kelakar je. Dengan bantal kiri kanan dan beg yang penuh tangkal azimat dari rumah, memang betul-betul macam budak lari rumah. Nak pegang slip ujian pun payah, tak tahu nak guna tangan apa lagi. Masa nak ke meja daftar tu, saya main langgar je orang-orang yang duduk sepanjang jalan ke meja tu. Maaf sangat-sangat. Saya bukan sengaja ok tapi saya memang tak boleh elak dari langgar bahu-bahu kalian yang sasa tu dengan bantal berjasa saya. Bantal lagi.. . #_# (sigh)



Cuak wo tengok muka ganas JPJ


Sebelum ni saya test kat Rakan Ehsan, alah yang dekat dengan Klang sentral tu. Kat situ saya asyik je la TEST GAGAL TEST GAGAL. Menyampah tahu! Macam kena badi. Hahaa mengarut. Kemudian saya mengambil keputusan untuk mencuba nasib di tempat lain pula. Jadinya saya cuba di Metro Driving Academy. Kebetulan Cikgu yang mengajar kat Metro hampir dengan rumah saya. Tambah-tambah lagi, Cikgu sendiri yang ambil pelajar dari rumah ke rumah bila masa belajar. Kalau ada anak perempuan memang selamat nak hantar kat tempat memandu macam ni. Keselamatan terjamin. 


Mama dan ayah dah boleh tarik nafas lega tengok saya berjaya selesaikan lesen memandu ni. Lepas ni bolehlah memandu di jalan raya dengan beraninya. Selalunya dapat memandu kat lot parking saja. Mama tak payah susah-susah nak memandu lagi. Duduk sebelah saja jadi mentor. Baru nak jinak-jinak memandu kena ada orang kat sebelah, baru rasa yakin. Mon, Et, Ain dan sesiapa yang selalu bawa saya jalan-jalan, kali ni giliran saya pula bawa korang jalan. Excited ni.



Hari ini mengajar saya supaya tidak berputus asa dalam apa juga keadaan. Gagal sekali tidak beerti gagal selamanya dan gagal kedua kali tidak semestinya gagal untuk ke tiga kali dan seterusnya juga. Kita sudah usaha dan bila tiba masanya, kita harus tawakal kepada yang maha kuasa. Semuanya datang dari Tuhan yang mencipta. Jika itu yang tertulis untuk kita, kenalah redha. Bila usaha tidak berjaya, cari ikhtiar yang lain. Contohnya, kalau Mina pergi ke bomoh Pak Abu untuk berubat tapi tidak berjaya, cubalah ke bomoh Pak Ali. Mana la tahu penyakit gila gula Mina boleh sembuh ataupun jumpa doktor lagi senang. Klinik 1 MALAYSIA bayar RM 1 je, kalau bomoh beratus, itu belum dengan kain kuning la ayam kampong la apa la. Hehee itu contoh ye.






Hidup itu pilihan. Pilihlah yang baik untuk kita dan orang lain juga. Kalau baik untuk diri sendiri saja tapi memudaratkan orang lain, itu namanya pentingkan diri sendiri ataupun jual ikan (selfish). 




Wah baguslah MyVi baru ada sistem penjimatan minyak dan sistem keselamatan beg udara. Tak semua kereta Malaysia ada sistem keselamatan beg udara kan. Agak-agak kenapa ye?


Anak MyVi yang baru

2 comments:

Anonymous said...

mantop la...bantal dan lesen kereta..hahahhaha.....

Ana Faryana said...

sebab bantal bole perform baik masa test hahaa..kalau tak getar kaki ni nak jejak clutch..