Wednesday, June 8, 2011

Berdiri Atas Kaki Sendiri



Assalamualaikum dan salam sejahtera. 


Apa yang anda terfikir bila baca 'berdiri atas kaki sendiri'? Eh mestilah berdiri atas kaki kita sendiri kan. Takkan nak berdiri atas kaki orang lain. Isk isk mana boleh berdiri guna kaki orang lain, tak logik la.Okay, apa yang saya cuba maksudkan disini ialah melakukan sesuatu dengan usaha sendiri tanpa berharap kepada orang lain.


Saya akui saya seorang yang sangat bergantung pada kedua mama dan ayah saya. Itu jika dirumah. Di sekolah pula saya akan bergantung pada rakan-rakan sekeliling saya. Banyak atau sedikit tetap bergantung juga. Kerana apa? Saya manusia yang dipilih untuk memiliki tubuh badan kecil. Jadinya saya tidak mampu untuk melakukan semua perkara sendiri. Tetapi itu bukan alasan untuk saya terus bergantung pada orang sekeliling saya kan. Saya berusaha untuk melakukan semua perkara dengan sendiri tanpa bantuan orang lain. Saya percaya suatu hari saya pasti dapat melakukan segala sesuatu dengan kemampuan yang saya ada. 


Saya pasti secomel ini kayuh basikal di awal pagi hehee


Mesti tertanya-tanya kan apa motif saya letak gamba budak comel dengan basikal. Haa ni yang nak bagi tahu ni. Untuk semester baru nanti, saya akan bawa basikal untuk ke kelas. Cool tak? haha. Saya tiada lesen kereta yang lengkap untuk memandu kereta. Kalau saya ada pun, tak mungkin saya bawa kereta ayah dari Klang ke Sabak Bernam. Belum berani untuk itu. Nanti-nanti dululah. 


Lagipun naik basikal lagi bagus kan. Disamping menjaga kualiti alam sekitar, dapat juga badan yang sihat. Setakat berkayuh dari ruma sewa ke Politeknik tu apalah sangat. Dulu masa sekolah rendah boleh je naik basikal. Jauh juga dari rumah nak ke sekolah agama tu. Rakan yang lain, biarlah mereka dengan cara mereka sendiri. Saya tak mahu bergantung pada orang lain lagi. Tapi kalau hujan memang tak ke kelas la jawabnya. Yuhuu ada alasan nak ponteng. Apa pun saya harap plan saya berjalan lancar. 



Huargghh dah lambat ke sekolah


Dulu lepas balik sekolah mesti berhenti kat pokok ala-ala sakura

Miley Cyrus also ride her bicycle. Pretty cool huh.




Aku tahu
Kawan itu sudah muak
Bila terus dijadikan batu sandaran
Pada mereka yang selalu mengharap

Sampai bila harapan itu
Harus dituju pada badan yang makin lesu
Lemah dan tidak bardaya lagi
Untuk memenuhi setiap harapan

Wahai kawan
Adakah kau rasa terbeban untuk membantu
Perbetulkan niatmu itu
Pasti ada ganjaran untuk mu nanti

Berapa lama lagi
Untuk kau tabur benih-benih harapan
Yang tumbuh mekar dihati kau
Pada rakan yang kadang kau abaikan

Ayuh bangunlah
Bangkitlah dari mimpi lenamu itu
Tegakkan kakimu yang kaku
Berdirilah di atas badanmu sendiri



Pstt: Kawan saya cadang pakai baju kebaya dengan seluar kayuh basikal ke kelas. Nampak klasik la. ^_^


No comments: