Thursday, March 3, 2011

Mac Yang Terpilu




Bulan mac itu
Mengingatkan aku
Tentang erti kesyukuran
Tentang pengorbanan
Kasih sayang dan kesempatan


SCOLIOSIS menggegarkan gegendang telinga
Apakah itu?
Sukar untuk ku mengerti
Tapi itu yang harus aku hadapi nanti


Matahari secerah harapanku
Berselindung di sebalik bayang – bayang
Berlagak tenang dan tenteram
Cuba menyembunyikan pilu di hati


Bila bulan mengambil takhtanya
Aku jadi resah dan gelisah
Kekecewaan merajai jiwa
Aku kalah pada perasaanku sendiri


Selalu bertanya pada diri
Apa yang tersembunyi di sebaliknya
Mampukah jiwa yang nipis ini
Melalui jalan takdirnya


Di saat itu
Kulihat wajah mama dan ayah
Ku jerit mohon ampun dan maaf
Tapi itu jeritan batinku


Lidah kelu tak mampu berkata
Mata berkaca menahan tangis
Aku tak mahu dianggap lemah
Aku hanya terdiam dan terus membisu


Bila waktu itu tiba
Aku pasrah dengan ketentuannya
Dengan doa dari semua
Aku yakin semua baik-baik saja


Berhari – hari terbaring layu
Jarum – jarum nipis terus menyeksa lengan
Syukur ada mama yang menjagaku
Tidak pernah lelah untuk menemaniku


Keluarga dan rakan datang memberi semangat
Gembiranya hati
Sesuatu yang aku tidak sedar selama ini
Mereka tidak membiarkan ku sendiri


Bila mereka pulang
Sepi kembali menemani
Ku lihat mata mama
Sayu terasa


Sebulan berlalu
Aku dilepaskan dari rantai kesepian
Kembali menjalani rutin harianku
Sebaik mungkin menjaga kesempatan yang diberi


 Waktu, detik dan saat itu
Menjadi erti dalam hidup
Menyedarkan diri
Supaya menghargai hidup ini


Terima Kasih mama, ayah, adik
keluarga & rakan-rakan..


Juga kepada doktor & nurse yang merawat..Terima kasih


~keBaya Sendat Sepatu MeRah a.k.a Ibunda yang bagi~

~kawan saya bagi - Fariq~
 


4 comments:

Ramona Alice said...

owh, anakda.
kau tidak tahu, ibunda juga menangis kala itu.
huu~

Ana Faryana said...

ibunda..
terima kasih lawat anknda kala itu..
da jaoh2 dtg..
terharu sangat..

Fahmy Ijas said...

kesian dia kene operate sampai 2kali...
kau xnk ke buat kempen kesedaran pasal scoliosis...
aq blh jd penaja utama...
thanx ar sebab link blog aq skali...
kalau boleh bwat dekat sume post kau...

Ana Faryana said...

amboii nk sume post bg link kau..
kempen tu ade dalam perancangan jgk..
da ade penaje kn..
meti la bkobar-kobar nak buat..