Wednesday, January 1, 2014

Throwback 2013



Assalamualaikum dan Salam Sejahtera




2013 , aku masih seorang kakak kecil, masih comel orang kata, masih bawa kereta ke upm secara haram tanpa stiker kenderaan, masih tengok cerita korea malam-malam, masih lagi bercita-cita menjadi pegawai JAS atau Kettha dan masih ada lagi 4 paper untuk final exam. 







Hal-hal baru banyak berlaku sepanjang 2013. Ada manis, ada pahit, masam, masin, semuanya aku telan sebagai pengalaman dalam menjalani proses-proses kematangan dan kedewasaan. 

Reflek balik antara kenangan 2013:

- Tangkap rama-rama dan serangga. Ini untuk makmal alam sekitar. Seronok aku pin pin badan serangga tu. Aku tahu itu kejam.

- Field trip Port Dickson. Coral reef sangat cantik! Bersinar macam batu jed pun ada dan tetiba kena tempik dengan lecturer 'hei awak jangan pijak coral reef tu, nanti mati la dia'. Oh oo...kami pemusnah rupanya. Awas dengan gamat sebab dia ada senjata rahsia.

- Cashier aeon big klang. Ok ini kelakar. Kakak kecik dan pendek ni jadi cashier asyik kena bahan je dengan customer. Dan sadisnya aku kena kerja masa hari raya. 

- Karaoke. Up sikit pandai pergi tempat-tempat havoc cenggini. Baru aku tahu nikmatnya melalak dalam bilik sempit dan gelap ni.

- Kemalangan kereta. Kemalangan dengan foreigner students. Yang kelakarnya kejadian tu berlaku kat UPM dan merupakan hari pertama semester baru.  Pengalaman yang paling ngeri dan menakutkan sepanjang hidup. Oyen hancur remuk sama macam remuknya hati aku. 

- Zoo volunteer. Pengalaman yang seronok sebab rasa dekat sangat haiwan-haiwan ni. Ok harimau bintang tu macam kucing je, comel gila. Tapir pun apa kurangnya manja-manja gitu. 

- Ice-skating. Oh cukuplah sekali je. Bukan serik tapi tunggu aku dah berlaki dulu, senang dia nak pegang aku. Satu round pun dah rasa mengah. Orang lain baju basah mungkin sebab ais tu tapi aku basah peluh. 

- National Recycling Day. Aku memang suka handle event macam ni. Seronok sebab tak payah duduk dalam kelas dengar lecture. Yang bagusnya aku dapat berinteraksi dengan orang-orang. 

- Rumah baru. Oh ya aku dan keluarga dah tinggal di rumah baru. Rumah yang lebih selesa untuk kami berempat. Mungkin kurang aman sikit sebab orang depan rumah suka press press motor. I hate it. Aku propose ayah supaya cepat-cepat buat tembok batu. We need privacy. Monyet kera tupai tak ada hal, ada sentimen nature kat situ. 

- Yang sedihnya, nenek sebelah ayah kembali ke rahmatullah pada jumaat lepas. Jumaat yang terakhir dalam 2013. Aku macam tak percaya sebab minggu sebelumnya nenek baru datang rumah, sihat walafiat. Mungkin dah sampai masanya. Nenek rajin, kuat, tak pernah duduk diam, sebab tu nenek tak ada penyakit.


 

Tak dapat nak list semuanya sebab yang lain-lain tu sama je setiap tahun. Aku bukan pelajar aktif jadinya rutin harian pergi kelas balik kelas. Masa luang pergi jalan-jalan. Explore jalan-jalan yang ada area KL. Boleh dikatakan aktiviti shopping tahun ni berkurang berbanding tahun dulu-dulu. Ah nampak tak makin dewasa makin tahu mana perlu mana merapu.



2013 sudah berakhir dan tinggal kenangan yang abadi buat selamanya. Tak ada lagi catatan xx/xx/ 2013 dalam diari. Bumi berputar dan masa pun jalan. Tahun pula berganjak ke depan. Masa berubah begitu juga manusia tetapi catatan pada buku atau gambar tak berubah, tetap sama.






No comments: