Friday, May 30, 2014

"Sejarah Pastikan Berulang...."




Pentas lakonan dimainkan kembali. Semua layak raih anugerah pelakon antagonis terbaik. Mana tidaknya, lakonan mereka terkesan dihati hingga membuatkan aku mengingat kembali memori dulu. Rasa marah yang ditanam dan dibaja dengan rasa benci setahun dulu marak menyala lagi. Jantung berdengup laju seperti lari maraton 100 meter dan aku tahan badan ini dari terus menggigil. Aku cuba pekakkan telinga tapi jeritan demi jeritan tak mampu buat aku bermimpi indah malam ini. Trauma ni kalau tak terkawal boleh jadi sakit jiwa tahu.

Tradisi! "Sejarah pastikan berulang..." yeahhh kena betul dengan lagu kan. Lullaby paling ngeri pernah aku dengar. Rasa hormat yang senipis bawal kangaroo tu mungkin boleh bertukar jadi rasa benci bertubi-tubi. Dendam yang dipupuk dari rasa marah, benci dan meluat boleh ter'AKUMULASI' dari satu generasi ke satu generasi.  Aku tak ingat tarikh tepat bila upacara tu berlaku tapi yang pasti MALAM itu adalah malam paling s***. Dimarah, ditengking dan diherdik seperti manusia tidak punya nilai, senang je maruah diinjak-injak kan. Macam manusia tidak punya akal. Sudah puas mengherdik, mudah pula kata-kata maaf dilafaz dari mulut-mulut puaka. Bila dah terpalit rasa benci kau ingat senang nak neutralkan?

Aku harap ini mimpi tapi ini adalah realiti!


 



-29/05/14-

No comments: